روسیه

روسیه کشوری است که لقب پهناورترین کشور دنیا را به خود اختصاص داده و یکی از همسایگان شمالی ایران نیز محسوب می شود. به همین دلیل معمولا ایرانی ها تمایل زیادی دارند تا از این کشور بازدید کنند. این کشور پر است از جاذبه های دیدنی و تاریخی و چنانچه این کشور را برای مسافرت بعدی خود انتخاب کرده اید، بدانید که کار بسیار درست و به جایی انجام داده اید. همان طور که روسیه مساحت زیادی دارد، از نظر فرهنگی نیز بسیار متنوع بوده و مسافران و گردشگران با دیدن آن، حتما به این مساله اشاره می کنند. این کشور در آسیای شمالی قرار دارد و با دریای خزر، سیاه و بالتیک، اقیانوس آرام شمالی و اقیانوس منجمد شمالی همسایه است و مرز آبی با آنها دارد. قسمتی از روسیه در آسیا و قسمتی نیز در اروپا قرار داد.

بهترین زمان سفر به روسیه

با توجه به آب و هوای روسیه فصل تابستان بهترین زمان سفر به این کشور است .این نکته را در نظر داشته باشید که این فصل گران ترین فصل سفر به روسیه است

اطلاعات ضروری روسیه

زبان رسمی:Russian

واحد پول: روبل (Ruble)

پایتخت:مُسْکو

پلیس : ۱۰۲

اورژانس: ۱۰۳

آتش‌ نشانی: ۱۰۱

پیش شماره: 7+

اختلاف ساعت مسکو با تهران: یک و نیم ساعت از ایران عقب تر می باشد.

فرودگاه‌های بین‌المللی:

1– فرودگاه بین المللی شرمتیوو مسکو –

Pushkin Sheremetyevo International Airport.

۲ – فرودگاه بین المللی دوموده دوو مسکو – Moscow Domodedovo Airport.

۳ – فرودگاه بین المللی ونوکووا مسکو – Vnukovo International Airport.

بهترین مناطق گردشگری روسیه

موزه فضانوردی (Museum of Cosmonautics)

کشور روسیه در زمینه علم هوافضا همیشه سرآمد بوده است. در این موزه می‌توانید تمامی دستاوردها و کارهای فضانوردان بزرگی همچون گاگارین را مشاهده کنید. در این موزه تصاویر و کلیپ‌های اسرارآمیزی از دنیای ستارگان وجود دارد که شما را حسابی شگفت‌زده می‌کند.

alt

کلیسای جامع سنت باسیل (St. Basil’s Cathedral)

یکی از جاهای دیدنی روسیه که دیدن آن می‌تواند برای هرکسی خاطره‌انگیز باشد، کلیسای سنت باسیل است. این کلیسا در سال ۱۵۵۲ به فرمان ایوان ساخته شد. وی به خاطر پیروزی در مقابل مغول‌ها و باز پس گیری شهر قازان آن را ساخت. جالب است بدانید که در زمان استالین، حکمران دیکتاتور، دیدن این کلیسا ممنوع اعلام شده بود و تا حدی از این بنا بیزار بود که دستور تخریب آن را هم داده بود.

براساس اسناد تاریخی قدمت این کلیسا به ۴۵۰ سال می‌رسد. جالب است بدانید که این کلیسا ابتدا مریم مقدس نام داشته است. ساختمان این کلیسا از چند سقف قطره‌ای شکل رنگ و وارنگ ساخته شده که بسیار دوست‌داشتنی است. امکان دارد با دیدن ظاهر جالب این کلیسا به یاد قصرهای دنیای دیزنی بیفتید. رنگ‌های زیبایی که روی نمای این بنا مشاهده می‌کنید، ۲۰۰ سال پیش به کلیسا زده شده است. این کلیسا آنقدر محبوب است که گردشگران بسیاری هر ساله برای دیدن آن روانه مسکو می‌شوند.

alt

کلیسای کاتولیک مریم مقدس (Rimsko-Katolicheskiy Kafedral’nyy Sobor Neporochnogo Zachatiya Presvyatoy Devy Marii)

یکی از جاهای دیدنی روسیه کلیسای کاتولیک مریم مقدس است. این کلیسا را می‌توان بزرگ‌ترین مکان مذهبی روسیه دانست. این کلیسا در سال‌های ۱۹۰۱ تا ۱۹۱۱ در مسکو ساخته شد. معماری به کار برده شده در این کلیسا از سبک کلیسای میلان و وست مینستر لندن الهام گرفته است. بیش از هر چیز رنگ قرمز و ظاهر اسرارآمیز این کلیسا جالب توجه است

alt

موزه هنر پوشکین (The Pushkin State Museum of Fine Arts)

موزه هنر پوشکین در قلب مسکو و در مجاورت کاخ کرملین واقع شده است. این موزه در سال ۱۹۱۲ تأسیس شد و از آن تاریخ به بعد به محلی برای برگزاری نمایشگاه‌های جهانی تبدیل شد. گفتنی است که این موزه دارای مجموعه‌های نفیس از شاهکارهای هنری است و در طول سال بالغ بر یک میلیون نفر بازدیدکننده دارد.

alt

موزه صندوق الماس (Almazny Fond)

اگر عاشق جواهرات و سنگ‌های قیمتی هستید، حتما سری به موزه صندوق الماس بزنید. این موزه واقعا یکی از جاهای دیدنی روسیه است که دولت وظیفه دارد در آن به خوبی از این جواهرات و فلزات با ارزش محافظت کند. تمام این لوازم با ارزش قدمت تاریخی زیادی دارند. این موزه در قرن هجدهم و به دستور شاه پیتر اول افتتاح شد. لازم به ذکر است که این مکان دیدنی از آن دسته موزه‌های کمیابی است که تاج جواهرات در آن نگهداری می‌شود.

alt

موزه تاریخی و معماری کولومنسکویه (Kolomenskoye)

در روسیه هیچ جایی که بتوان از تاریخ و معماری آن به خوبی سر درآورد، بهتر از موزه کولومنسکویه وجود ندارد. این موزه در سال ۲۰۰۵ بنا شد و سه قسمت دارد. یکی از این قسمت‌ها مجموعه آثار تزار را در بردارد. آثار تاریخی این بخش در لیست میراث فرهنگی یونسکو ثبت شده است. قسمت دوم نیز مجموعه آثار هنری که از چوب ساخته شده‌اند را در بر می‌گیرد. قسمت سوم نیز از باغ‌ها و پارک‌هایی تشکیل می‌شود که قدمت زیادی دارد و هرکدام دارای شگفتی‌های بی‌شماری هستند. پس در لیست جاهای دیدنی روسیه موزه کولومنسکویه را فراموش نکنید.

alt

موزه تسلیحات کرملین (Armoury Chamber kremlin)

این ساختمان در کاخ کرملین به دست کنستانتین تون و در سال ۱۸۵۱ ساخته شد. همانطور که از نام این موزه پیداست، می‌توانید انواع اسلحه‌ها را در آن مشاهده کنید. در زمان‌های دور این بنا جایی برای ساخت اسلحه‌هایی از جنس نقره و طلا بوده است.

alt

موزه گولاگ (GULAG history museum)

این موزه در سال ۲۰۰۴ افتتاح شد. موزه گولاگ یک موزه تاریخی تمام عیار است که آثار دوران دیکتاتوری استالین را در خود حفظ کرده است. این موزه تاریخ پرفراز و نشیب روسیه را از ساخت اردوگاه‌های اجباری تا پیاده شدن سیستم گولاگ، اخراج و تبعید آلمانی ها را به خوبی روایت می‌کند.

alt

صومعه نوودویچی (Novodevichy Convent)

اگر به دنبال یک فضای شگفت‌انگیز و در عین حال زیبا و باشکوه می‌گردید، بهترین مکان برای شما صومعه نوودویچی است. این بنای زیبا به فرمان پرنس واسیلی سوم ساخته شد و بر طبق اسناد تاریخی، ساخت آن در قرن شانزدهم انجام شده است. در واقع صومعه ناوادویچی در سال ۱۵۲۴ ساخته شده یکی از جاهای دیدنی روسیه است که حتما باید آنها را ببینید. وقتی روسی‌ها در سال ۱۵۱۴ در مقابل لهستانی‌ها و لیتوانی‌ها پیروز شدند، این بنا را به عنوان یادبود ساختند. به همین خاطر این صومعه آرامگاه بسیار از افراد شجاع و مشهور است.

این صومعه در معماری خود حرف تازه‌ای برای گفتن دارد. صومعه نوودویچی با یک منظره بکر و دلچسب احاطه شده که زیبایی این ساختمان را چندین برابر می‌کند. ناگفته نماند که در ضلع جنوبی این صومعه آرامگاهی وجود دارد که به دستور ایوان ساخته شد. ویژگی‌های خاص این صومعه باعث شده است که در بین دیدنی های کشور روسیه در مقام سوم قرار بگیرد.

alt

صومعه دانیلوف (Danilov Monastery)

بر طبق اسناد تاریخی بنای اصلی این کلیسای قدیمی در سال ۱۲۸۲ ساخته شده است. اما از سال ۱۹۸۳ به بعد بود که به عنوان یک کلیسای ارتودوکسی تأیید و مشهور شد. دانیلوف نام شاهزاده دانیل پسر الکساندرا نوسکی بود. او بود که این کلیسا را ساخت، به همین خاطر نام دانیلوف را بر این کلیسا نهادند.

قدمت این کلیسای کهن به قرن چهاردهم بر می‌گردد. در سال ۱۴۹۱ بود که صومعه دانیلوف به محل قرارگیری صومعه نووسپاسکی منتقل شد. در این زمان بود که ایوان کبیر فرمان داد و صومعه نووسپاسکی را به حاشیه رود مسکوا منتقل کردند. امروزه این کلیسا را با نام ناجی هم می‌شناسند.

alt

غذاهای معروف روسیه

با توجه به تنوع فرهنگی این کشور غذاها و خوراکی های متنوعی را در این کشور میتوانید امتحان کنید.

بورش | Borscht

بورش یکی از معروف ترین غذاهای روسیه ای است که از چغندر تهیه می شود. بورش شکل ظاهری شبیه به سوپ دارد. این غذا در میان مردم و گردشگران روسیه بسیار محبوب است و به یک غذای سنتی و بومی در این کشور تبدیل شده است. ران گوساله، شیرینی چغندر و خامه ترش از اصلی ترین مواد سازنده این سوپ است. در بسیاری از دستورهای پخت بیکن، سبزیجات معطر و سرکه نیز وجود دارد. این غذا اغلب در فصل زمستان سرو می شود.

شاه ماهی | Dressed Herring

همان طور که مشاهده می کنید این غذا دارای نام عجیبی است اما یکی از پرطرفدارترین غذاهای روسیه محسوب می شود. اغلب در تعطیلات رسمی، عیدها، فستیوال ها، جشنواره ها و ... این غذا پخته می شود. ماهی، سیب زمینی، هویج، چغندر، پیاز و سس مایونز ترکیبات اصلی این غذا را تشکیل می دهند.

پلمنی | Pelmeni

این غذا بسیار مقوی و انرژی زا است. مردم روسیه با آغاز سال نو این غذا را طبخ می کنند. پخت پلمنی بسیار سخت و زمان بر است به همین دلیل برای تهیه آن باید تمامی افراد خانواده به هم کمک کنند. این غذا، بهترین خوراک روسیه ای است و از خمیرهایی تشکل شده است که با گوشت گاو، بیکن، گوسفند و ... پر می شوند. سبزیجات تازه و معطر نیز در دستور پخت این غذا وجود دارد.

بیف استراگانوف | Beef Stroganoff

این غذا شهرت جهانی دارد و حتی در ایران و رستوران های آن نیز طبخ می شود. این غذا از گوشت، خامه، سس کره ای، خردل و ... تشکیل شده است و یکی از محبوب ترین غذاها از دید گردشگران است. در تمامی فست فودها و رستوارن های روسیه ای می توانید این غذای محبوب را پیدا کنید.

قارچ جولیان | Mushroom Julienne

این خوراک به صورت گرم سرو می شود و از تیکه های قارچ طعم دار شده با خامه ترش تشکیل شده است. این قارچ در فر پخته می شود و روی آن پنیر پیتزا ریخته می شود. گاهی آشپزان روسیه ای مقداری گوشت ماهی، مرغ و ... با آن ترکیب می کنند. خوراک قارچ جولیان بسیار خوش طعم است و اغلب گردشگان به این غذا علاقه نشان می دهند.

چکیده

.با توجه به آب و هوای روسیه برای برنامه ریزی سفر به این کشور به فصل انتخابی توجه داشته باشید.

.قبل از سفر برنامه گشت های روزانه خود را مشخص کنید تا بتوانید از روزهای سفر خود بهترین استفاده را داشته باشید.

. از امتحان غذاهای سنتی روسیه غافل نشوید.

نویسنده : منا پورجلالی

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

نظرات کاربران