قشم سرزمین عجایب | جاذبه های جزیره قشم

جزيره قشم به علت قرار داشتن در تنگه هرمز و همجوارى با جزيره‌هاى هرمز، لارک، هنگام، تنب‌بزرگ، تنب کوچک و ابوموسى، از دورترين اعصار تاريخ تا به امروز از يک موقعيت جغرافيايى ويژه برخوردار بوده و داراى اهميت استراتژيکى ديده‌بانى و دروازه‌بانى خليج فارس است. قِشم بزرگ‌ترین جزیرهٔ ایران و خلیج فارس واقع در تنگهٔ هرمز است. این جزیره در دوران ساسانیان ابرکاوان نام داشته‌است. شهرستان قشم بخشی از استان هرمزگان است که خود جزیرهٔ قشم را شامل می‌شود.

مساحت جزیره قشم

مساحت جزیره ۱۴۹۱ کیلومترمربع، حدود ۲/۵ برابر دومین جزیره بزرگ خلیج پارس یعنی بحرین است. طول جزیره از بندر قشم، تا بندر باسعیدو در انتهای جزیره را در منابع مختلف بین ۱۰۰ تا ۱۳۰ کیلومتر تخمین زده‌اند و بیشتر روی طول ۱۱۵ و ۱۲۰ کیلومتر تکیه شده‌است.

زبان و گویش

زبان اصلی مردم قشم، مانند تمام مردم ساکن بنادر و سواحل جنوب کشور و دیگر جزایر، فارسی است ولی با گویش بندری صحبت می‌کنند که برای همه مردم و مسافرانی که به جزیره مسافرت می‌کنند قابل درک و فهم است. لهجهٔ محلی و متداول مردم قشم در شهرها و روستاهای آن تقریباً یکسان است. به‌طور کلی باید گفت زبان محلی قشمی، آمیخته‌ای از زبان‌های عربی، فارسی، بندری، هندی و انگلیسی است.

دین و مذهب

مردم جزیرهٔ قشم (بومیان) مسلمان پیرو مذهب تسنن (شافعی)اند. دین‌داری در میان مردم این جزیره از جایگاه خاصی برخوردار است بطوریکه فرزندان خود را از کودکی تشویق به نمازخواندن و روزه‌گرفتن و یادگیری قرآن می‌کنند.

آداب و رسوم مردم قشم

جشن ها و مناسبت های مذهبی جایگاه خاصی در میان مردم قشم دارند و در کمال شکوه و با سنت های ویژه ای برگزار می شوند. در کنار مراسم مذهبی، آیین های خاصی نیز در این جزیره به چشم می خورد که در اینجا به برخی از مهم ترین و جالب ترین آنها اشاره می کنیم:

مولودی خوانی: مولودی خوانی مراسمی است که پس از نماز عشا در مساجد آغاز می شود و تا پاسی از شب ادامه می یابد.

.

نوروز صیاد: یکی از مشهورترین آیین ها در قشم نوروز صیاد است که اواخر تیرماه برگزار می شود. این جشن قدمتی بیش از 600 سال دارد و از اهمیت بسیاری نزد مردم به ویژه صیادان برخوردار است. در این روز هیچ صیادی حق صید ندارد و حتی خوردن آنها نیز شگون ندارد. مردم بر این عقیده اند که در این روز، همه ماهى‌ها، آزادند و از آنجا که باید نسل خود را پربار کنند، کسی حق صید آنها را ندارد. این نشان می دهد که مردم جنوب کشور، دریا را به خوبی می شناسند و از دیرباز در فصل تخم ریزی ماهی و میگو از آسیب به محیط زندگی آنها اجتناب می کردند. خوراکی های خوشمزه ای در این روز آماده و مسابقاتی نیز میان مردم برگزار می شود.

.

بادبان کشی: یکی از آیین های سنتی مردم لافت است که ریشه ای تاریخی و نمادی از تجارت دریایی و رونق کشتیرانی در این منطقه به شمار می رود. این مراسم با مدح و ستایش پیامبر و ائمه شروع می شود و با موسیقی سنتی و رزیف خوانی ادامه می یابد و با کشیدن بادبان کشتی ها به پایان می رسد. در چند صد سال گذشته، مردم و تجار این جزیره از طریق کشتی های بادبانی به کشورهای آفریقایی، هند و سایر کشورهای منطقه می رفتند و قبل از سفر بادبان کشی را اجرا می کردند. زمان این مراسم با توجه به تصمیم مسئولان انتخاب می شود.

جاذبه ها

جزیره هنگام و تماشای دلفین ها

جزیره هنگام با فاصله کمی آن طرف تر از قشم قرار دارد؛ اما بخشی از شهرستان قشم به شمار می رود و در فهرست جاذبه های دیدنی قشم می گنجد. بازار هنگام یکی از دیدنی هایی است که در هیچ کجای دیگری آن را نمی بینید و البته قیمت های نسبتا پایین آن نیز وسوسه کننده است.

در این سفر باید حداقل نصف روزتان را به بازدید از هنگام اختصاص دهید و تجربه تماشای دلفین ها در آب های خلیج فارس را از خودتان دریغ نکنید.

دره ستارگان

اگر به دنبال پدیده های طبیعی خاص هستید و می خواهید کمی با قوه تخیل تان بازی کنید حتما به دره ستارگان بروید.

این دره بر اثر فرسایش های بادی و آبی شکل گرفته اند، در این دره می توانید ستون ها و اشکالی را ببینید که شما را با خود به دنیایی دیگر می برند.

جزایر ناز

در ۲۲ کیلومتری شهر قشم و در فاصله چند صدمتری از ساحل این منطقه در داخل آب های خلیج فارس می توان جزایر کوچکی را با وسعتی حدود سه هکتار و با ارتفاعی بین ۵ تا ۱۰ متر در سطح دریا مشاهده کرد.

تنگه چاهکوه

تنگه چاهکوه قشم به معنای واقعی کلمه شگفت‌انگیز طبیعت است، به دلیل تغییرات جغرافیایی و لرزه‌ای، شکاف‌های عظیمی در کنار زمین رخ داده و در اثر فرسایش‌های طبیعی مختلف، انواع سوراخ‌ها و شکل‌هایی توسط مادر طبیعت ساخته شده است . دره چاهکوه با عمق 100 متر فرسایش سنگ های رسوبی را به ما نشان می دهد و بخشی از ژئوپارک جزیره قشم است که مورد تایید یونسکو نیز قرار گرفته است. گمان می‌رود نام دره چاهکوه از سال‌های دور نشأت گرفته باشد و به چهار چاهی اشاره دارد که توسط مردم محلی در دل دره حفر شده است. مردم محلی برای رسیدن به آب شیرین، چاه حفر می کردند. به دلیل هوای گرم و خشک منطقه، آب شیرین و قابل شرب از اهمیت بالایی برخوردار است.

جنگل حرا

مانگرو یا حرا گیاهی استثنایی است که خودش را با آب شور دریا سازگار کرده و در میان آب های خلیج فارس به زندگی ادامه می دهد. تعداد زیادی از این درختان در قشم قرار دارند و تشکیل جنگل حرا را داده اند که با قایق می توانید در میان آنها به گشت و گذار بپردازید.

لافت

بیشتر ما ایرانی ها زمانی که با اسم بادگیر روبرو میشویم ناخوداگاه شهر یزد در ذهنمان تداعی میشود. اما در جزیره قشم یک روستای بندری و تاریخی وجود دارد که دارای بادگیرهای زیاد و جذابی است.

بندر لافت قشم را در روستای لافت در نزدیکی جزیره قشم پیدا می‌کنید. هنگامی‌که در این روستا قدم می‌زنید متوجه زیبایی خارق‌العاده‌ی بادگیر در خانه‌های قدیمی این روستا می‌شوید. خانه‌های لافت همگی دارای یک حیاط مرکزی هستند و ویژگی جالب دیگر، آرایش خانه‌ها است که دور تا دور مساجد شکل‌گرفته‌اند. در لافت آنچه پیدا نمی‌کنید میدان است، در اینجا به‌جای میدان مسجدهای تک مناره‌ای زیبایی می‌بینید که همراه با خانه‌هایی با بافت قدیمی، چشم‌انداز زیبایی به روستا می‌دهند.

تفریحات قشم

در قشم فقط به بازدید از جاذبه های آن محدود نمی شوید و شما در این جزیره می توانید به سراغ تفریحات قشم هم بروید:

تفریحات آبی:

در این جزیره امکاناتی نظیر غواصی، شاتل، جت اسکی و ... وجود دارد که هر کدام تجربه ای متفاوت برای شما خواهند بود. میتوانید به سراغ کلوپ های تفریحات آبی بروید و لحظات سراسر هیجان را تجربه کنید.

خرید

خرید کردن در قشم طرفداران بسیاری دارد چرا که قیمت های بسیار مناسب و وسوسه کننده ای را پیش روی تان قرار می دهد. به خاطر داشته باشید که بهترین خرید را می توانید در درگهان و شهر قشم انجام دهید و البته از بازارهای محلی نیز غافل نشوید.

چکیده

قشم یکی از زیباترین جزایر خلیج فارس است و به عنوان بزرگترین جزیره خلیج فارس و ایران شناخته می شود.

قشم نخستین ژئوپارک خاورمیانه است و جاذبه های طبیعی منحصر به فردی در آن وجود دارند.

این جزیرع با عنوان ژئوپارک قشم، ثبت جهانی شده است.

همچنین این جزیره بی نشیر تاریخی بس طولانی دارد و جاذبه های تاریخی فراوانی را در خود جای داده است.

در این جزیره می توانید تفریحات آبی و غواصی را تجربه کنید و لحظات هیجان انگیزی داشته باشید.

از معدود مقاصدی است که بافت و چهره سنتی خود را حفظ کرده است و تجربه ای متفاوت برای تان رقم می زند.

در این جزیره می توانید خریدی دلچسب داشته باشید و از قیمت های خوب لذت ببرید

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

نظرات کاربران