دریافت ارز مسافرتی

دولت ارز مسافرتی را به عنوان کمک هزینه ای برای افرادی که قصد سفر به خارج از کشور در نظر گرفته است که هرفرد یک بار در سال میتواند از آن استفاده کند. استفاده از ارز مسافرتی این امکان را برای مسافران فراهم میکند که بخش کوچکی از هزینه سفر را کم کنند.


ارز مسافری چیست؟

ارز مسافرتی نوعی ارز دولتی است که افرادی که قصد سفر به خارج از کشور را دارند،میتوانند یک بار در سال از آن استفاده کنند.بر اساس مصوبه ی بانک مرکزی، ارز دولتی نسبت به ارز بازار آزاد قیمت کم تری دارد و مسافران میتوانند بعد از خرید بلیط هواپیمای خارجی، از طریق سامانه خرید آنلاین ارز مسافرتی (اپلیکیشن بله ) برای دریافت آن اقدام کنند. دقت کنید ارز مسافرتی با ارز دانشجویی متفاوت است.


نرخ ارز مسافرتی

نرخ ارز مسافرتی ثابت نیست و مانند نرخ ارز بازار آزاد روزانه در حال تغییر است. از این جهت بانک مرکزی ایران سهمیه ارز دولتی مسافران را هر روز بین ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۱۲:۳۰ ظهر (پنج‌شبه‌ها ساعت ۱۱:۳۰) به شعب بانک‌ ملی اعلام می‌کند. مسافران می‌توانند به‌ روزترین نرخ ارز را در وبگاه صرافی ملی ایران به نشانی  mex.co.ir  ببینند.


مقدار ارز مسافرتی

. ارز مسافرتی در سفر هوایی به کشورهای نیازمند دریافت ویزا : ۵۰۰ یورو . ارز مسافرتی در سفر هوایی به کشورهای بدون نیاز به دریافت ویزا : ۳۰۰ یورو


چگونه میتوان درخواست ارز مسافرتی کرد و آن را دریافت کرد ؟

1.برای خرید ارز مسافرتی می توان از طریق اپلیکیشن «بله» در کوتاه ترین زمان ممکن اقدام و ارز خود را به راحتی در فرودگاه دریافت کنید.

اپلیکیشن " بله "را بر روی یک گوشی اندروید نصب کنید.دقت داشته باشید که خرید ارز مسافرتی فقط در صورتی ممکن است که شماره تلفن حساب کاربری بله و صاحب حساب متعلق به یک کد ملی باشد. همچنین با هر شماره همراه بله فقط یک بار امکان خرید ارز وجود دارد.

برای خرید ارز مسافرتی در بله، باید وارد زبانۀ «خدمات» شده و گزینه «ارز مسافرتی» را انتخاب کنید.سپس مشخصات فردی‌ اعم از نام، نام خانوادگی، نام پدر، شمارۀ شناسنامه، کد ملی، کدپستی، شمارۀ گذرنامه و تاریخ تولد را وارد و تعهدنامه را تأیید کنید. تاریخ پرواز، نام فرودگاه و کشور مقصد را انتخاب و نوع و مقدار ارز درخواستی را مشخص کنید. با انجام پرداخت می توان با شناسۀ فروش در تاریخ مشخص‌شده به باجۀ بانک ملی یا دستگاه دریافت ارز در فرودگاه شیراز مراجعه و ارز را دریافت کنید.

. لازم به ذکر است، اگر مسافر ارز را دریافت نکرده باشد می تواند حداکثر ۱۰ روز بعد از تاریخ سفر به یکی از شعبه‌های ارزی بانک مراجعه و برای ابطال فروش ارز و استرداد وجه ریالی خود اقدام کند.

. برای خرید ارز مسافرتی سن خریدار باید بیش از ۱۸ سال باشد.

در حال حاضر دولت اعلام کرده است که هر مسافر فقط یک بار در سال امکان خرید ارز مسافرتی تا سقف 500 یورو را دارد.

. فاصله زمانی بین درخواست خرید ارز مسافرتی و تاریخ پرواز حداکثر ۷ روز و زمان فروش ارز مسافرتی ۲۴ساعته ا‌ست.

.باید توجه داشت که در صورت وارد کردن اطلاعات اشتباه پرواز یا گذرنامه، امکان ویرایش از طریق بله وجود نداشته و متقاضی باید به شعب ارزی مراجعه کند بنابراین متقاضیان باید نهایت دقت را در وارد کردن اطلاعات خود داشته باشند.

_ دریافت ارز مسافرتی در فرودگاه :

خریدار برای دریافت ارز خود از دستگاه های BTM باید ویجت خدمات بدون کارت، حواله ارز مسافرتی، ثبت دستی یا بارکدخوان را انتخاب کند.

درصورت انتخاب ثبت دستی، کد ملی باید به صورت دستی وارد و در صورت انتخاب بارکدخوان، بارکد گذرنامه از طریق ماژول بارکدخوان دستگاه قرائت و درنهایت کدملی به صورت سیستمی در بخش مربوطه وارد خواهد شد.

در مرحله بعدی، شناسه فروش (شناسه تحویل داده شده به مشتری در زمان خرید ارز) باید در بخش مربوطه وارد، اطلاعات خرید ارز رویت و درصورت صحت اطلاعات، مراتب تایید شود تا خریدار بتواند ارز را از دستگاه تحویل بگیرد.

موارد مهم

1. فاصله زمانی بین درخواست خرید ارز مسافرتی و تاریخ پرواز حداکثر ۷ روز و زمان فروش ارز مسافرتی ۲۴ساعته ا‌ست. 2. اپلیکیشن " بله "را بر روی یک گوشی اندروید نصب کنید.دقت داشته باشید که خرید ارز مسافرتی فقط در صورتی ممکن است که شماره تلفن حساب کاربری بله و صاحب حساب متعلق به یک کد ملی باشد. همچنین با هر شماره همراه بله فقط یک بار امکان خرید ارز وجود دارد. 3.باید توجه داشت که در صورت وارد کردن اطلاعات اشتباه پرواز یا گذرنامه، امکان ویرایش از طریق بله وجود نداشته و متقاضی باید به شعب ارزی مراجعه کند بنابراین متقاضیان باید نهایت دقت را در وارد کردن اطلاعات خود داشته باشند. 4 . دریافت ارز مسافرتی از طریق دستگاه های BTM در فرودگاه شیراز انجام میشود .


تورهای ایرانگردی و طبیعت گردی تور خارجی از شیراز


نویسنده : منا پورجلالی

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

نظرات کاربران